Vogel valt vogel vliegt

 (Bird Falls Bird Flies,  a novel). Amsterdam: Prometheus 2007

ISBN 978904460829-8

 

Bestellen

Vogel valt vogel vliegt
Roman

‘Na de dood van haar grote liefde, de beroemde fotograaf Robert Vogel, blijft Laura Hulswit ontredderd achter in hun Amsterdamse grachtenhuis. Roberts laatste wens was dat zijn as zou worden uitgestrooid over de Mekongrivier. Ontroostbaar begint ze, met de urn in haar rugzak, aan haar reis naar Azië.

 

In Hongkong ontmoet ze de Amerikaan Daniel Goldstone, met wie ze bevriend raakt. Als Vietnamveteraan heeft hij heel andere redenen om naar Azië te vliegen. Hij hoopt daar de nachtmerries kwijt te raken die hem al meer dan dertig jaar kwellen.

 Zonder elkaars geheime agenda te kennen reizen ze samen verder. Terwijl hun vriendschap voorzichtig groeit, nemen Laura’s eenzame gesprekken met de urn geleidelijk af. In Vietnam komen de oorlogen van toen en nu dramatisch bij elkaar als Daniel te horen krijgt dat zijn zoon in Bagdad ontvoerd is.

 Twee levens, één verhaal – over liefde en verlies, trauma en toekomst, loslaten en opnieuw beginnen.

 

Een meeslepend verhaal over het ontluiken van volwassen liefde en het loslaten van voorbije liefde in de schaduw van Amerika’s imperiale oorlogen.’ J.M. Coetzee, winnaar van de Nobelprijs voor literatuur

 

‘In het Nederlandse literaire landschap staat dit boek als een huis.’  Nelleke Noordervliet

De zieleneters

 (The Soul Eaters, a novel)

 Amsterdam: Contact 1998

 ISBN 90-254-2456-2

 

Bestellen

De zieleneters

 

Waarom erft Isabelle Stam het oude landhuis van Armand Duclos, de Franse antropoloog die ooit met haar moeder Claire bevriend was? Duclos schreef een beroemd boek over zieleneters die kracht onttrekken aan mensen uit hun omgeving, maar zijn eigen ziel verkommert door een even onontkoombare als onmogelijke liefde. Claires echtgenoot Richard wordt in zijn arts zijn praktijk in Amsterdam-Zuid verteerd door onblusbare heimwee naar Afrika. En dan is er Timo, de vluchteling, die geobsedeerd raakt door geheimzinnige tekens van reigers; die zijn ziel wordt opgegeten door schuldgevoel.

‘Je ouders zijn de bodem van je bestaan,’ zegt de zielenknijper die zich over Isabelle ontfermd heeft. De naam van de vader is het geheim van de moeder. De dochter begint een zoektocht naar wat er geweest is tussen haar moeder en de Franse erflater. Sporen zijn deels te vinden in Amsterdam en deels in een klein Zuid-Frans dorp, waar duistere angsten de bewoners van Café du Centre kwellen. Op 14 juli voltrekken zich verschillende drama's.

 

‘Heel vaardig heeft Mineke Schipper het thema van de zieleneters vervlochten met de levens van Armand en Claire tot een interessante roman die laat zien hoe oude volksmythen nog tot op de dag van vandaag doorwerken.’                Opzij

 

‘Op een meeslepende manier weeft de schrijfster tal van mythen en verhalen, veelal uit Afrika, door haar eigen westerse verhaal heen: daarmee laat ze overtuigend zien hoe belangrijk het is voor mensen om door middel van verhalen greep te krijgen op het leven. Schipper beschrijft suggestief de macht van symbolen en van het geloof in goede maar ook kwade krachten.’  Roodkoper

Conrads rivier

(Conrad’s River, a novel)

 Amsterdam: Contact 1994

Conrads rivier

 

Ellens leven verandert ingrijpend als zij trouwt met Gerard, een enthousiaste man die onvermoeibaar werkt aan zijn carrière in het hart van Afrika. Congo is politiek onrustig door een dreigende burgeroorlog. Voor Gerard zijn de onlusten alleen maar lastig, maar Ellen hoort van haar studenten een andere kant van het verhaal. Door haar vriendschap met Antonio en Mofolo komt ze een conflict met haar man en wordt gedwongen keuzes te maken. Haar ontdekkingsreis heeft verstrekkende gevolgen. Wie heeft eigenlijk wie ontdekt? We hebben elkaar aangeraakt en er is geen weg terug.’ Door de bedding van de roman stroomt onverbiddelijk de rivier.

 

‘De verscheurende werking van verschillende loyaliteiten wordt moeiteloos invoelbaar gemaakt. En het onvermijdelijke moment van keuze is met grote concentratie en spanning verteld. Wat me evenwel het meest aanspreekt in het boek is de breekbaarheid waarmee sommige emoties erin onder woorden gebracht worden.’                           NRC-Handelsblad

 

‘De sfeer is zeer herkenbaar en authentiek.’  Vrij Nederland

Imagining Insiders

 Africa and the Question of Belonging

 

Cassell/Continuum London and New York 1999

 ISBN 0 304 704792

 

Where to buy

Imagining Insiders

 Africa and the Question of Belonging

 

Numerous studies have contributed to making people aware of the ongoing stereotyping of ‘the Other’ in Western imagination.  However, Africa views of Self and Otherness have been studied much less. Yet, right from the earliest contacts with Europe, Africa developed its own myths about ‘Self” and ‘Other’, conveyed in oral and written literatures, and in cultural movements – myths that passionately challenged Western cultural biases and debates. To a large extent, these debates have been ignored in Western culture. Being the object, as opposed to the subject, of the ‘gaze’ is not easy.

This book surveys a wide range of writings and ideas from Africa itself, and by people of African descent, on various ways in which ‘insiders’ and ‘outsiders’ have been imagined and defined from African perspectives. Attention is focused on identity issues regarding Africa, Panafricanism, American Black culture,  Negritude, Black Consciousness, as well as on whiteness as otherness, Black versus a white cultures and gender matters in a racialized context.  Some theoretical issues in the academic debate on insiders, outsiders and intercultural dialogue are also discussed, with examples from various disciplines. Five interviews with leading writers conclude the book.

 

‘Mineke Schipper has thought long and hard about the ways in which the identities of critics shape both the critical interpretations and the reception of their work. In this book she brings that reflection, and her extensive knowledge of literary scholarship in Europe, Africa and North America, to bear on questions of literature and identity. This is a fascinating work.’  Kwame Anthony Appiah, Harvard University

 

‘Cette nouvelle publication est à la fois une étude scientifique très documentée et une œuvre militante pour un rééquilibre des rôles respectifs de l’Occident et de ce qu’il appelle le Tiers-Monde.’  Etudes littéraires Africaines

De boomstam en de krokodil

 Kwesties van ras, cultuur en wetenschap.

 Amsterdam:
Van Gennep 1995

 ISBN 905515 067 3

De boomstam en de krokodil

Kwesties van ras, cultuur en wetenschap.

 

‘Al ligt de boomstam nog zo lang in het water, hij wordt nooit een krokodil,’ zegt het Westafrikaanse Mandinka spreekwoord over de vreemdeling: nooit zal hij ‘een van ons’ zijn, al doet hij nog zo zijn best. Dat geld over en weer.

 Dit boek gaat over visies op ras, komt tuur en identiteit. Aan het eind van de 20e eeuw beginnen Zelf en Ander in een onontkoombare lotsverbondenheid steeds meer te lijken twee krokodillen met één maag.

 

‘De boomstam en de krokodil is een overtuigend pleidooi voor het slechten van (wetenschappelijke) muren tussen Zelf en Ander.’ NRC-Handelsblad

Afrikaanse letterkunde

Tradities, genres, auteurs en ontwikkelingen in de literatuur van Afrika ten zuiden van de Sahara. Amsterdam:
Ambo 1983 en 1990

Afrikaanse letterkunde

Tradities, genres, auteurs en ontwikkelingen in de literatuur van Afrika ten zuiden van de Sahara. Amsterdam: Ambo 1983, 1990

 

De Afrikaanse literatuur werd tot het begin van de 20e eeuw vooral mondeling overgeleverd. Ook nu nog neem deze orale overdracht een belangrijke plaats in, zoals in elke samenleving die nog analfabeet is bekend. De orale literatuur—die in het eerste gedeelte van dit boek aan de orde komt—is een bron van inspiratie gebleken voor veel Afrikaanse schrijvers, aan wie het tweede gedeelte van dit boek is gewijd.

 De geschreven literatuur in Afrika heeft ook invloeden van andere culturen ondergaan, vooral van de westerse. Andersom was de kennis van de Afrikaanse literatuur in het Westen lange tijd minimaal: de Afrikaanse literatuur was tot in de jaren 50 zelfs een vrijwel gesloten gebied voor de westerse lezer. Daarin is verandering gekomen; in toenemende mate worden Afrikaanse teksten, vooral romans, vertaald, ook in het Nederlands.

 

‘Een helder geschreven boek dat ontzettend veel informatie bevat, maar toch overzichtelijk blijft en ook analytische punten aan de orde stelt.’  Peter Geschiere in Vrij Nederland

 

‘Voortreffelijk boek over de literatuur van Afrika… Dit boek voorziet in een leemte die door de meesten van ons zelfs niet beseft werd.’ Amigoe

Theatre and Society in Africa.

Johannesburg: Ravan Press 1982

 

Toneel en maatschappij in Afrika.

Assen: Van Gorcum 1977

 

Théâtre et société en Afrique. Dakar/Abidjan/Lomé : Les Nouvelles Editions Africaines 1984

Theatre and Society in Africa.

 

Theatre in Africa is part of the tradition of oral literature—a total performance which includes storytelling, music, drama, song and mimicry, and in which the audiences actively involved. Mineke Schipper shows that for more than African playwrights the oral tradition is still an important source of inspiration, even when they tackle contemporary themes such as the conflict of generations, corruption and westernisation. This book is concise introduction to a topic of interest to all is children's of the arts in Africa.

 

Boeiend [toont]  Toneel en Maatschappij in Afrika de eigenheid van een van het Westen afwijkende ontwikkeling aan.’

 Annie Romein-Verschoor in Vrij Nederland

 

‘Helderheid is het eerste wat opvalt.’  Margaretha Ferguson in Het Vaderland

 

‘Uncommon gift for dealing simply and tersely with complicated matters…the best thematic initiation to African drama in existence.’  Research in African Literatures

 

‘This book is a solid and elegant presentation of the state of African theatre today.’

The African Book Publishing Record

 

‘Schipper’s well-written treatise will help greatly in promoting understanding of both domestic theatrical art and its purpose.’ Rand Daily Mail

 

‘Well-researched and thoughtfully presented.’  The Natal Witness

 

‘Bien documentée et d’une lecture captivante.’  Cultures et développement

Beyond the Boundaries

Text and Context in African Literature

 

London: Allison and Busby 1989//Chicago: Ivan R. Dee 1989

 

Where to buy

Beyond the Boundaries

Text and Context in African Literature

 

In this fresh and innovative book, Mineke Schipper makes a powerful case for African literature on its own terms, not those of the West.  Drawing on her extensive studies as well as her considerable experience on the African continent, she shows how the African novel was born of a painful relationship between a Western novel and the African oral tradition; suggests definitions of realism that can be applied to African texts; and examines the political implications of literary communication in Africa.  Throughout Beyond the Boundaries, Ms Schipper argues for an awareness of the restrictions that are imposed on cultural views by an inherited one-way perspective, and for a willingness to explore beyond one's cultural boundaries. Her book is a valuable contribution to the understanding of literature across cultures.

 

‘Beyond the Boundaries is a magnificent and masterful critical reading of what literary margins can speak about. It is erudite, well executed, and politically committed. It is excellent.’ V.Y. Mudimbe, Duke University

 

‘Fresh and innovative… Professor Schipper makes a powerful case for African literature, both as an engaging object of scholarly research and as a ,moral force in contemporary African society… This is theoretical l investigation of literature at its most unpretentious, self-critical and accessible.’ Biodun Jeyifo, Cornell University

 

 

Mineke Schipper, Ye Shuxian, and Yin Hubin. China’s Creation and Origin Myths. Cross-cultural Explorations in Oral and Written Traditions

Boston and Leiden: Brill Publishers 2011

 ISBN 978 90 04 194854

 

Where to buy

Mineke Schipper, Ye Shuxian, and Yin Hubin.

China’s Creation and Origin Myths. Cross-cultural Explorations in Oral and Written Traditions.

 

 How did the world begin, how and why were the first people created? No less than myths in other parts of the world China's creation and origin myths explain how man created order out of chaos, and imposed culture on nature. Cross-cultural approaches to myth make us aware of the limitations of our own familiar classifications. This book makes a provocative case for the comparative study of the hidden treasures of China’s oral and written myth traditions in different languages and cultures, a legacy generously left behind by singers, storytellers, poets, and writers. This book opens new doors to the study of Chinese mythologies, a surprising and so far almost unknown world outside China.

 

Mineke Schipper © 2015